לתת עומק לערכים שלנו

Getting your Trinity Audio player ready...

אחרי שנים של מאבק קיומי, הישראלים מתפנים לבירור הדרך לחברה אזרחית משגשגת. נוכל לצעוד להישגים רבים אם נכיר בערכים השמרניים המביאים לנו טוב – ונבסס אותם אינטלקטואלית

 

ישראלים הם אנשים שמרנים. בתקופה בה אין בעולם המערבי מדינה בודדות עם ילודה חיובית, המשפחה הישראלית מונה שלושה ילדים. 2 מתוך 5 ילדים ב-OECD נולדים מחוץ למסגרת הנישואין אך בישראל רק שש מתוך מאה ילדים נולדים מחוץ למסגרת המשפחתית המסורתית[1]. חמישה מתוך כל שישה ישראלים שומרים על המסורת במידה מסוימת, נתון ייחודי ביחס לתקופתנו[2]. רובנו המוחלט, ארבעה מתוך כל חמישה ישראלים, יעדיף לבלות את השבתות והחגים עם המשפחה.

הישראלים גם אוהבים את החברה והמדינה שלהם. מתחילת העשור ישראלים, יהודים וערבים כאחד, נהיים פטריוטיים יותר משנה לשנה[3]. רק 3% מהיהודים בארץ לא גאים בהיות ישראלים, והאוכלוסיה הערבית מעריכה את הישגי המדינה בחינוך ומדע, בבריאות ויציבות כלכלית עוד יותר מהיהודית[4]. מעל חצי מהישראלים נותנים צדקה על בסיס חודשי וכרבע מתנדבים באופן קבוע, משמעותית מעל הממוצע העולמי. דו"ח האושר העולמי מראה כי דירוגה הגבוה של המדינה (מקום 13 בעולם בשנה האחרונה) נובע, בין השאר, מתחושה חזקה של ישראלים כי בעת צרה יהיה להם על מי לסמוך[5].

אולי הביטחון הזה במקום ממנו הם באים, מוביל לכך שהישראלים מרגישים נוח יותר מבני עמים אחר לאזור אומץ, ליזום ולפרוץ גבולות. מדינת ישראל מושכת יותר השקעות הון-סיכון לנפש מכל מקום אחר בעולם, ונחשבת למרכז היזמות הטכנולוגית השני בחשיבותו בעולם אחרי עמק הסיליקון. צעירים בוגרי יחידות טכנולוגיות או סתם צעירים משוגעים לדבר יוצרים תעשיית היי-טק תוססת אשר שלחה יותר חברות להיסחר בנסדא"ק מכל מדינה אחרת, למעט ארה"ב וסין[6].

וזה לא נגמר פה. יכולות האלתור, החידוש והגמישות המחשבתית של הישראלים יצרו הובלה ישראלית גם בטכנולוגיות חקלאיות. חברות ישראליות מצילות כיום מאות מיליוני אנשים מצמא, על ידי שלל פתרונות למצוקת המים – החל מהתפלה, דרך טפטפות ועד לתוכנות היודעות לחזות תקלות במערכות הצינורות המפלצתית של מטרופולינים הגדולים בעולם.

סביר להניח שמתבונן חסר פניות על עולמנו יגיע לשלוש מסקנות מתבקשות באשר לישראל: בתוך המערב, מדובר באומה הדתית, היצירתית והקהילתית ביותר. ניתן גם להרהיב עוז ולהניח כי במידה ויוכל לאמוד זאת בכלי המדידה המתקדמים שלו, אותו מתבונן ימצא כי תרומתו השולית של הישראלי הממוצע לרווחתה ופיתוחה של האנושות הינו הגבוה בעולם.

למרבה הפלא נקודת המבט הסבירה והמתבקשת הזו לא שכיחה בשיח האינטלקטואלי, הפוליטי והתקשורתי בישראל. הלה מעדיף לרוב לתאר את החברה הישראלית ככזו הסובלת מפיגור ערכי, תרבותי ואנושי. קשה ליישב בין מה שהנתונים מראים ובין מה שחלק גדול מהאליטה חושבת.

אותה אליטה, שתפיסת עולמה נצרף בתחילת המאה העשרים, רואה במסורת, בלאומיות, בדת ואפילו בחירות הפרט מכשולים שיש להתגבר עליהם. את הקשר הבריא של הישראלים למורשתם, ליצירתם ולמשפחותיהם היא רואה כמכשול בפני הקידמה – מין כוח טבע האמור להוביל את האנושות מעבר עגום לאוטופיה סוציאליסטית וקוסמולופליטית, כמו זו שדמיין ג'ון לנון, חלולה מזהויות ומהויות, נטולת מעגלי שייכות ומנוהלת בידי מנגנון גדול ועל-לאומי.

הפער הזה בין העובדות ובין השיח, בין האינטואיציה של החברה ובין הפרשנות של האינטלקטואלים, יצר את החלל אותו הולכת וממלאת תנועה רעיונית חדשה-ישנה, שמרנית.

מהי שמרנות? זו גישה המבקשת לפרש ולפתח את, ולהגן על, המסגרות הטבעיות שיצרו, שימרו וחיזקו עמים וקהילות אלפי שנים: המשפחה, הקהילה, המסורת, הלאומיות. שמלמדת את ערכם של החסד, הקניין הפרטי, הפרדת הרשויות, הריאליזם המדיני. שמתבססת על לקחי ההיסטוריה, שנלמדו בדם, באשר ליכולת של תיאוריות ואוטופיות המבקשות להפוך את המציאות על ראשה להביא ברכה ואושר. גישה המאמינה בענווה ובפכחון. משווע.

מדינת ישראל היא תוצר של מהפכה. לאחר אלפיים שנות גלות חזרנו לארצנו כנגד כל הסיכויים וכנגד חוקיה של ההיסטוריה עצמה. המהפכה לא באה בקלות: היא עלתה בדם, יזע ודמעות. אבל היא גבתה גם מחיר כבד נוסף: ירושת אבותינו. נטשנו והזנחנו את העושר של המסורת, את עוצמתו של רצף רב דורי, את חכמת הזקנים ופכחונם.

קרן תקווה הוקמה בכדי לסייע ביצירת שיח ישראלי חדש, מחבר ומתקן. שיח המבקש להתחבר לאינסטינקטים הבריאים של הישראלים, ולמלל אותם. לתת להם שפה וכלים אינטלקטואליים. וכמובן, להציע מתוכם סדר יום, פתרונות ורעיונות שיסייעו לנו להפוך את ישראל למדינת מופת.

לכבוד הוא לי שבחרתם לצעוד איתנו במסע המרתק, האופטימי והמופלא הזה, לביסוס כוחה וחוסנה של מדינת היהודים.

 


קרדיט תמונה ראשית: Moshe Einhorn מתוך אתר Bigstock

 


[1] נתוני OECD

[2] http://www.idi.org.il/media/5032/%D7%93%D7%95%D7%97-%D7%90%D7%91%D7%99%D7%97%D7%99-%D7%94%D7%9E%D7%9C%D7%90.pdf

[3] http://www.20il.co.il/%D7%94%D7%99%D7%A9%D7%A8%D7%90%D7%9C%D7%99%D7%9D-%D7%90%D7%95%D7%A4%D7%98%D7%99%D7%9E%D7%99%D7%9D-%D7%95%D7%A4%D7%98%D7%A8%D7%99%D7%95%D7%98%D7%99%D7%9D-%D7%99%D7%95%D7%AA%D7%A8-%D7%91-7-%D7%94%D7%A9/

[4] http://www.makorrishon.co.il/nrg/online/1/ART2/876/368.html

[5] http://s3.amazonaws.com/happiness-report/2019/WHR19.pdf

[6] http://seekingalpha.com/article/4151094-israel-became-startup-nation-3rd-companies-nasdaq

עוד ב'השילוח'

דרושה מסורת
"לאגום", או מה שטוב לשבדים
הסיפור המוזר על יהודים ולאומיות

ביקורת

קרא עוד

קלאסיקה עברית

קרא עוד

ביטחון ואסטרטגיה

קרא עוד

כלכלה וחברה

קרא עוד

חוק ומשפט

קרא עוד

ציונות והיסטוריה

קרא עוד
רכישת מנוי arrow

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *