מסעות בנימין הרביעי / צבי פרייגרזון

Getting your Trinity Audio player ready...

מסעות בנימין הרביעי - צבי פרייגרזון, חגית הלפרין

צבי פרייגרזון

מחקר, עריכה ומבוא: חגית הלפרין

דביר ואוניברסיטת בן-גוריון, תש"ף | 351 עמ'


מעבר למסך הברזל נכתבה גם ספרות עברית. 'מסעות בנימין הרביעי' הוא אנתולוגיה של כל הסיפורים הקצרים והנובלות של צבי פרייגרזון (1900–1969), או שמא גרגורי איזראלוביץ', סופר עברי שחי בברית המועצות והיה עד לשקיעתה של התרבות היהודית בה, למוראות השואה ולאימי מחנות ההסגר הסטליניסטיים (לציונם חידש את המילה מַחֲסֶגֶר).

סיפוריו של פרייגרזון מקימים לתחייה ומעלים אל התודעה את היהדות של רוסיה הסובייטית, יהדות שאינה מוכרת כלל לישראלים, היודעים רק את פעילי העלייה ואסירי הציון של פעם ואת העולים של שנות התשעים. אצל פרייגרזון אנו פוגשים את רוב מניינה ובניינה של אוכלוסייה גדולה זו, שחוותה את המלחמות והרדיפות וניסתה למצוא את מקומה בתוך הסדר הקומוניסטי, עיתים תוך טשטוש יהדותה ועיתים תוך התעקשות על מרכיבים אלו ואחרים בה.

המתגעגעים אל סיפורת "של פעם" – כזו המתרחקת מזרמי תודעה מתוחכמים, ומספרת סיפור של ממש, דרך דמויות, תיאורים ודיאלוגים – ימצאו נחת אצל פרייגרזון (ואם אין להם סבלנות לטרחנות שבכתיבה רגשנית ומלאת-הווי, מוטב להם שיניחו לסיפורים הראשונים ויתמקדו באחרונים). ואין אלה סיפורים של כלום, אלא ציורים ברמה גבוהה, הרוויים אבחנה דקה באשר לנפש האדם, פיכחון עגום והומור, לצד יכולת מרשימה להעביר את רוח הזמן והמקום.

זה עובר בראש ובראשונה דרך השפה: העברית – הארכאית לעתים, אך המרשימה בגמישותה ובעושרה – משובצת כל העת ברמזי הרוסית, משמות בני אדם ומקומות ועד למושגים ותפקידים שאין להם קיום אלא בהוויה הטוטאלית, האחרת, של רוסיה הסובייטית. הנוכחות של המציאות חזקה כל כך, שגם כאשר מזכיר פרייגרזון שירה וזמר, דבר הקורה לא אחת, כבר מתנגנות נעימות רוסיות של פעם באזני הדמיון של הקורא. זה ממשיך דרך המלנכוליות והחורבן, שהם ללא ספק מהמאפיינים המרכזיים של סיפורים רבים, סיפורים של דור אחרון ושל שקיעה; ומגיע לביטוי מיוחד במוטיב התשובה, או הזהות היהודית ושימורה, העובר מן הביוגרפיה של פרייגרזון אל המציאות שהוא מתאר: כסופר צעיר כתב על העיירה היהודית במין לעג של משכילים, אך בהמשך דרכו נעשה סנגורה המקונן על אובדנה, ובעצמו סבל שנים של מאסר בשל התעקשותו להמשיך ולפעול למען העברית ולתמוך בציונות.

אין מדובר בתשובה אל עולם של תורה ומצוות, כפי שמוכר אולי מאתוס התשובה החב"די של רוסיה. היהודים של פרייגרזון, ובהם גם לא מעט יהודים-למחצה, נטולי זיקה אל העולם הזה ואל תכניו. תנודותיהם מן ההתרחקות אל התשובה הן תנודות במישור של זהות לאומית ואישית; ודומה שבכך סיפוריו מהווים קול המספר את סיפור הזרם המרכזי של יהדות ברית המועצות בשנים שלאחר מלחמת העולם השנייה.

עוד ב'השילוח'

הפדרליסט והסנהדרין
להמציא פטנט אחר
מחאה מסורתית ומוצדקת

ביקורת

קרא עוד

קלאסיקה עברית

קרא עוד

ביטחון ואסטרטגיה

קרא עוד

כלכלה וחברה

קרא עוד

חוק ומשפט

קרא עוד

ציונות והיסטוריה

קרא עוד
רכישת מנוי arrow

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *