בתחום מושבם של היהודים / אנדריי פבלוביץ' סובוטין

Getting your Trinity Audio player ready...

כריכת הספר בתחום מושבם של היהודים

אנדריי פבלוביץ' סובוטין

מרוסית: יונה גונופולסקי

קדימה פרויקטים, 2020 | 192 עמ'

כבר ממבט ראשון קשה להיות אדישים לכרך הקטן של 'בתחום מושבם של היהודים': הוא מתהדר בכריכה קשה בטקסטורת לבד, ובעיצוב מוקפד שממשיך אל הספר צהוב-העמודים ונעים השוליים עצמו. אין זה עניין של נראות חיצונית בלבד: הספר כתוב בשפה מוקפדת, עם הערות מאירות עיניים, שנכתבו – כמו המבוא – בידי פרופ' גור אלרואי. אך כמובן, העיקר הוא התוכן: מדובר באוצר יקר-ערך הסוקר מנקודת מבט כלכלית וסוציולוגית, בזמן אמת, את חייהם של היהודים ב"תחום המושב" הרוסי במחצית השנייה של המאה התשע-עשרה.

העניין בחיים אלה אינו מוגבל כלל ועיקר להיסטוריונים (שמן הסתם מכירים את הספר בגרסתו הרוסית); שכן יהודי תחום המושב של המאה התשע-עשרה הם אותם 'יהודי מזרח אירופה', או יהודי השטעטל, שהיוו את המצע לתנועות הגדולות של היהדות המודרנית – התפשטות החסידות ועולם הישיבות מחד גיסא, וההשכלה, הציונות, היידישיזם, הקומוניזם וההגירה לאמריקה מצדדים אחרים. במילים אחרות: מדובר באותו קולקטיב יהודי שנוכח בצורה כזו או אחרת בחיינו עד היום, דרך דמויות ספרותיות כטביה החלבן, דרך דמויות רבניות, דרך הדימוי האנטישמי או הרומנטי של יהודי מזרח אירופה, דרך הביוגרפיות השגורות של ראשוני הציונות, ועוד ועוד.

כיוון שכך, מאלף לקרוא שרטוט ריאליסטי ומדוקדק של דרכי חייהם של יהודים אלה – פרנסותיהם, מסחרם, לבושם, אוריינותם, מגוריהם, ענייהם ועשיריהם, רחובותיהם, חנויותיהם, בתי תלמוד התורה שלהם ומוסדות החסד ועוד ועוד. השרטוט הוא יציר כפיו של כלכלן רוסי, לא יהודי אך פילושמי למדי, שערך מסע לחקר מעמדם הכלכלי של היהודים ב'תחום המושב' – והעניק לעולם תיאור שאינו רק מפורט ומדויק אלא גם צבעוני, מגוון, מלא חיים ומלא חמלה. חלק זה של המחקר מתמקד במינסק, וילנה וקובנה, והוא מלא נתונים על הפרופיל המסחרי של הערים, על חלקם של היהודים בסחר ובמלאכה, על שיעורי הרווח של בעלי חנויות, על כמויות הסחורה העוברות בתחנות הרכבת, על תנאי המגורים ועל החינוך וההשכלה.

כאן תגלו ש"בעל אכסניה", כלומר יהודי מתושבי העיר הנותן קורת גג ומעט מזון ליהודי כפרים הבאים העירה, על פי רוב אינו גובה שכר תמורת הלינה – אלא מוצא מעט פרנסה בכך שהוא נעשה מעין מתווך בין אורחיו לבין הסוחרים המקומיים; שיהודים העוסקים בעבודה גופנית קשה היו נפוצים מאוד בערים הללו; שרוב בעלי החנויות היהודים בערים אלו הרוויחו סכומים זעומים – ממש אחוזים בודדים – על הסחורה שמכרו, אם מכרו; שבעיר כמו מינסק נדיר היה לשמוע תנועת כרכרה בשבת, שכן כמעט כל העגלונים היו יהודים; ושבבתיהם של היהודים, גם העניים, היו ספרי קודש, ולעתים קרובות עיטרו את הקירות דיוקנאות הקיסר הרוסי, השר מונטיפיורי והרב יצחק אלחנן מקובנה.

תיאורה של השבת בעיר הוא טקסט מופלא, המצדיק מפיו של מתבונן מבחוץ את כל הכתרים שקשרו יהודים ליום 'מעין עולם הבא' זה. הוא מבהיר עד כמה יום מנוחה זה, שבו התכבדו כל היהודים באוכל הגון, בלבוש מכובד ובקריאה בכתבי הקודש, שמר על קומת האדם של היהודים, בייחוד העניים, שחיי ימות החול שלהם היו קשים עד מאוד. הרחקתם של יהודים מן הכפרים וצמצום הפרנסות המותרות דחקו אותם לערים, שם התקשו למצוא עבודה, שכן ההיצע של מסחר ומלאכה היה גדול לאין ערוך מן הביקוש, שירד עקב משבר כלכלי (שאינו מתואר ישירות בספר, אבל הדיו נשמעים מכל עמוד כמעט). תמונת המצב של העוני היא אכן מזעזעת, ומסבירה את הדחף הגדול להגירה מחד גיסא ולרפורמות כלכליות מאידך גיסא.

אך גם מי שאינו מחפש את הרקע ל'כנר על הגג' עשוי למצוא עניין בתיאורים של סובוטין: אנו רגילים כל כך לכלכלת העושר בת זמננו, ואילו כאן ניתנת לנו הצצה לעולם שהיה ואיננו, שבו הסחורות הנמכרות הן בעיקר חומרי גלם, שבו נמנים בין בעלי המלאכה 'עושי מברשות' ו'כובענים', שבו רבים מהסוחרים מתנהלים באמצעי אשראי שבועיים, שבו זיקוק האלכוהול ומכירתו הם אחד הענפים המרכזיים של המשק ושבו קיומה של אוכלוסיית 'קונים' – בעיקר שכירי הממשלה (חיילים ופקידים) ואנשי מִנהל – הוא מצרך מבוקש יותר מכל אמצעי ייצור.

'קדימה' היא הוצאת-בוטיק אנינת-דעת, פרי יצירתה של ד"ר איסנה גולדין, המתמקדת בתרגום אוצרות מן הרוסית אל העברית – על פי רוב אוצרות ספרותיים. מחקר זה הוא סנונית ראשונה של תרגום קלאסיקה מחקרית, סנונית שיש לברך עליה ולקוות שיהיה לה המשך.

עוד ב'השילוח'

סעיף הלשון בחוק-יסוד הלאום: ביקורת מנותקת מנוסח החוק
עיצוב גבולות ישראל: הערות לאסטרטגיה לאומית
מצפון תיפתח הטובה

ביקורת

קרא עוד

קלאסיקה עברית

קרא עוד

ביטחון ואסטרטגיה

קרא עוד

כלכלה וחברה

קרא עוד

חוק ומשפט

קרא עוד

ציונות והיסטוריה

קרא עוד
רכישת מנוי arrow

2 תגובות

  1. שולי לוינבוים

    07.02.2021

    שלום,

    הייתי מעוניינת לדעת היכן אפשר למצוא את החוברת העוסקת בין השאר ב"בעלי המלאכה 'עושי מברשות' ו'כובענים'" ,אנדריי פבלוביץ' סובוטין
    מרוסית: יונה גונופולסקי, פרויקטים, 2020 | 192 עמ', תודה, שולי

    הגב
    • מערכת השילוח

      08.02.2021

      שלום שולי,
      את יכולה למצוא אותו כאן באתר של הוצאת קדימה: http://kadimapublishing.com/

      בברכה,
      מערכת השילוח

      הגב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *