מנדל של הספרים / שטפן צוויג

Getting your Trinity Audio player ready...

כריכת הספר_מנדל של הספרים

שטפן צוויג

מגרמנית: הראל קין

תשע נשמות, 2016 | 71 עמ'

מנדל הוא טיפוס ייחודי, רוכל ספרים שקבע את מקומו באחד מבתי הקפה של וינה. טיפוס מופנם וחסר כישורים חברתיים אך בעל מוח אנציקלופדי וזיכרון גאוני. עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה, ומתוך האטימות המאפיינת זמנים שכאלה, נעצר מנדל ללא סיבה, מוגלה ממקומו ובקושי שב.

דרך דמותו של מנדל, שספק אם היה ונברא, מתחקה צוויג אחר שתיים מהתכונות האנושיות שסיקרנו אותו במיוחד. אחת היא הגאונות ודרכי התגבשותה; אותן הוא מזהה בריכוז המוחלט וההתמסרות לדבר אחד לא הפרעה. צוויג עצמו היה בעל אוסף טיוטות של יצירות קלאסיות, עליהן העיד שהן מעוררות את גופו ומרגשות את רוחו. מן העבר השני בוחן צוויג את השפל האנושי המתגלה במוראותיה של המלחמה. איתרע מזלו של הסופר לחוות מקרוב את שתי מלחמות העולם, והייאוש שמילא את לבו בעקבות מה שעוללה אירופה לעצמה הובילוֹ להתאבדותו בגלות ברזיל. גם מעצרו של מנדל, גיבור הספר, נבע מן "הפשע שבוצע באותה מידה של חוסר טעם בצרפת בגרמניה ובאנגליה, בכל רגב מאדמתה של אירופה שלנו שנטרפה עליה דעתה". במידה מסוימת, הספר הוא בבחינת קינה מוקדמת על היבשת שכה העריץ אך כבר אחרי המלחמה הראשונה ניכר עליה שלא תשוב להיות כשהייתה.

'מנדל של הספרים' חובֵר לאחיו 'עיני האח הנצחי', אגדה פילוסופית שכתב צוויג ויצאה לאור גם היא בהוצאה הצעירה והמסקרנת 'תשע נשמות'. שם, באמצעות דמות אגדית נטולת זמן ומקום, עוסק צוויג בשאלת האחריות הנגזרת מהפעלת כוח ומהימנעות ממנו: סוגיות שהעסיקו את צוויג כל חייו, ושהרלוונטיות שלהן רק גדלה והולכת במערב הנמנע מן הכוח בכל מחיר. שני הספרים, השונים כל כך, מייצגים את מגוון יצירתו הענפה של צוויג. הם טובים כמנת פתיחה למי שטרם נחשף לכתיבתו, וכתבלין מרענן למי שמצוי בספריו הרבים של סופר מקורי וטרגי זה.

עוד ב'השילוח'

רוח השמרנות היהודית
עלייתה ונפילתה של נציבות הדורות הבאים
עולמם המופלא של הפטנטים

ביקורת

קרא עוד

קלאסיקה עברית

קרא עוד

ביטחון ואסטרטגיה

קרא עוד

כלכלה וחברה

קרא עוד

חוק ומשפט

קרא עוד

ציונות והיסטוריה

קרא עוד
רכישת מנוי arrow

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *