קדנציה של שיקום

Getting your Trinity Audio player ready...

התלות של המערכת הפוליטית במערכת המשפט הרסנית לאמון הציבור בשתיהן. אם נתניהו יוחלף, זה הזמן לחוק צרפתי

שורות אלה נכתבות לפני הבחירות, וככל הנראה יגיעו אל הקוראים אחריהן. תהיינה התוצאות אשר תהיינה, הכנסת ה-24 וממשלת ישראל ה-36 תצטרכנה לחתור לקדנציה של שיקום. הכול מדברים על השיקום הכלכלי שיידרש אחרי משבר הקורונה, וראוי להוסיף לכך את השיקום הנדרש למוסדות החברתיים – ממערכת החינוך עד למסגרות הקהילתיות – ששנה של עצירה בוודאי הותירה בהם חותם; אבל נוסף על כך נדרשת מן הכנסת ומהממשלה הבאה עבודת שיקום של ממש ביחס למערכת הפוליטית ולאמון הציבור בה.

התנהלותה של הממשלה האחרונה פצעה את הרקמה של המסורת הפוליטית שלנו. כוונתי, ראשית, להעדרו המתמשך של תקציב מסודר, להתערערות של הסגל במשרד האוצר, ולהמרתם של כל אלה בהחלטות כלכליות עתירות תקציב המובלות על ידי ראש הממשלה בדרך של החלטות אד-הוק; ושנית, לשיתוק החלקי שאחז בממשלה בשל המבנה הפריטטי והמתחים הפוליטיים, עד כדי ביטולן התדיר של ישיבותיה והמידור של בעלי תפקידים מתחומי אחריותם. על אלו נוספו שיתוקה של הכנסת, והזילות של החקיקה שהתגלתה דרך שינוי חוק יסוד הממשלה ודחיית התקציב. כל אלו יחייבו שיקום ממשי.

על רקע המציאות הזו, מטריד שיו"ר האופוזיציה (כעת), והטוען המוביל לכתר ראש הממשלה, יאיר לפיד, מציע באחד מציוציו כי הוא מתחייב להעביר בכנסת הבאה חקיקה שלפיה "אדם שיש לו כתבי אישום לא יוכל להיות ראש עיר, שר ובטח שהוא לא יוכל להיות ראש ממשלה או נשיא במדינת ישראל". חקיקה כזאת, הנראית אולי במבט ראשון נאורה ומתבקשת, היא חרב פיפיות אכזרית. בעוד הרשעה היא תולדה של הליך משפטי ארוך, הגשת כתב אישום היא החלטה של הפרקליטות. תליית אפשרות הכהונה בהעדר כתבי אישום מעניקה לפרקליטות כוח בל ישוער, והופכת כל איש ציבור לנתון פוטנציאלית לסחיטה.

חזקת החפות, המלווה נאשמים מרגע תחילת חקירה ועד לסוף משפטם, אינה עניין שולי או זניח; היא כלי מרכזי באיזונים של חברה דמוקרטית, ומפתח להגבלת השימוש המניפולטיבי במערכת המשפט – שימוש המזמין שחיתות עמוקה ומטיל מורא על כל אדם הגון המבקש ליטול חלק בעשייה הציבורית.

המתבונן בהיסטוריה הפוליטית של ישראל בעשור האחרון צריך להגיע, אם כבר, למסקנה ההפוכה. המציאות שבה ראשי ממשלה בישראל נתונים כל העת לחקירות, בצדק ושלא בצדק, מחלישה את תפקודם ופוגעת הן במעמד המערכת הפוליטית, הן באמון במערכת המשפט. מן הראוי יהיה דווקא לחתור לחקיקה שתגביל חקירות נגד ראשי ממשלה מכהנים – חקיקה שתחזיר את השפיות למערכת ותשחרר את הפרקליטות מן הדימוי הפוליטי שדבק בה.

אכן – נתניהו, הנתון כבר זמן רב תחת כתבי אישום, לא יוכל לפעול בניקיון כפיים לטובת חוק שכזה. מי שצריכים להוביל חקיקה כזו הם דווקא המתמודדים מולו, אם יזכו לאמון הציבור וירכיבו את הממשלה הבאה.


ראש הממשלה בנימין נתניהו, צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

עוד ב'השילוח'

המרכז כבן ברית
אם יש חופה קדושה, הלוואי שנמצאנה
גם קהילה, גם מדינה ליברלית

ביקורת

קרא עוד

קלאסיקה עברית

קרא עוד

ביטחון ואסטרטגיה

קרא עוד

כלכלה וחברה

קרא עוד

חוק ומשפט

קרא עוד

ציונות והיסטוריה

קרא עוד
רכישת מנוי arrow

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *