לנבוכי העולם החדש / אילעאי עופרן

Getting your Trinity Audio player ready...

לנבוכי העולם החדש

עשר מחשבות על אתגרי היהדות בדורנו

אילעאי עופרן

ידיעות ספרים, 2022 | 206 עמ'

לכאורה זהו דיון של מגזר בתוך מגזר, מגזר המחנכים שבמגזר הדתי: איך לחנך היום את הנוער הדתי. זו למשל כותרת פרק הפתיחה: "אתגרי החינוך הדתי". למעשה, הרב אילעאי עופרן כותב משפט נוקב ומאיר עיניים כבר בהקדשת הספר, ומממש אותו בתוכו: "לילדים ולילדות שלנו – שהשאלה איך נחנך אותם היא הדרך שלנו לברר מה אנחנו רוצים מעצמנו". הספר נועד לכולנו, אפוא, ובמידה רבה לא רק ל"אנחנו" שבהקדשה, לא רק אותו ציבור החפץ שילדיו ימשיכו לשמור תורה ומצוות; כל מי שמתעניין באתגרי הזמן של היהדות עצמה, ואפילו החברה כולה, ימצא עניין באבחנות המוגשות בספר הזה בבהירות ובמעורבות נפשית.

עופרן, שהוא רב קיבוץ, ראש מכינה, וגם פסיכולוג, מונה עשרה "אתגרים", מציג כל אחד מהם בהרחבה ומציע לכל אחד גם סעיף של "מה אפשר לעשות", שבדרך כלל הוא קריאת כיוון. האתגרים הם בחלקם מצבים חדשים של החברה, בדרך כלל החברה המערבית או הישראלית כולה; ובחלקם האחר בעיות נושנות בעולם הדתי, שהמציאות הנוכחית, מציאות אוקיינוס המידע, מחריפה ומבליטה; כזה הוא למשל הפער המתקיים בדת הלכתית כמו היהדות בין "פורמליזם", דהיינו החוק לפרטיו, לבין "מהות", כלומר, בעצם, טעמו. אך גם אתגרים כמו זה יוצאים מעבר לגבולות הדת, שהרי, אם להיצמד לדוגמה האחרונה, מדובר בבעיה חשובה גם בעולם המשפט.

המעניין הוא שאתגרי הזמן המזוהים בספר הם ברובם תופעות חיוביות בעיקרן, פרי התקדמותו ותיקונו של העולם, או פרי הבשלתה של התרבות. כאלה הם למשל "ניצחון המשפחתיות על האידיאולוגיה", "דמוקרטיזציה תרבותית" המתבטאת למשל בשיפור מעמדם של הילד והתלמיד, או "החילון כאלטרנטיבה ערכית משמעותית".

הפרק על עניין זה האחרון מתחיל באבחנה שקל להסכים לגביה: בעוד בעבר, כשהחברה כולה הייתה דתית, התפקרות מן הדת הייתה גם יציאה מגבולות המוסר החברתי, זה מאות שנים שהמוסר מתקיים גם בנפרד מהדת. המשך הפרק יעורר אולי פחות הסכמה: המוסר המיני בחברה המערבית הכללית בת זמננו, או ליתר דיוק המוסר המיני המסומן בידי אגפי התקינות הפוליטית, נראה למחבר שקול בערכיותו לזה הדתי אם לא עדיף על פניו. זהו להערכתו אחד ממקורות כוח המשיכה הלאו-דווקא שלילי של העולם החילוני על צעירים דתיים ערכיים. המחבר, מנקודת מבטו, מציע ככיוון לפתרון לחדד ולהבליט את הקשר בין התורה ושומרי התורה לבין המוסר שבין אדם לחברו.

בדרך כלל, הצד החיובי במציאויות בנות זמננו שיצרו את ה"אתגרים" מובהק יותר, ויהיה מוסכם גם על קורא שמרן. למעשה, הספר הוא שמרני פר-אקסלנס: הוא מזהה בקדמה התרבותית טוב וגם רע, ומבקש בתוך עולם כזה נתיב לשימור המסורת שהוא מאיים עליה. לשם כך אפשר להדגיש יסודות מסוימים במסורת יותר מאחרים, ואפשר אפילו לאמץ רעיונות חדשים מן הסביבה – אך היעד הוא הנחלת המסורת והזהות.

מתוך אותו חיוב שעופרן מוצא באתגרי הזמן, הוא מקורי לפעמים במציאת נקודות הקושי שבהם: הוא נוטה למצוא אותו דווקא בברכה הטמונה באתגרים אלה. כך למשל באשר לאינטרנט והטלפון החכם. בדרך כלל, בדיונים חינוכיים דתיים, מוזכרת כאן מייד מגפת ההיחשפות לפורנוגרפיה. אך עופרן מאתר בתחום זה בעיה יסודית המשנה לדעתו את מצבו של האדם לרעה, והיא טמונה דווקא בברכה שיוצרת קלות-התקשורת. שכן גדל פה דור שמתרגל לא לפתור שום בעיה בעצמו, לא לנסות להסתדר.

אבחנה מקורית שוזרת כמה מפרקי הספר, ונוגעת אף היא ב"מצבו של האדם" בזמננו. היא אינה טריוויאלית, במיוחד לגבי תקופה המזוהה לכאורה עם רוחניקיות מעגלת פינות. הרב עופרן מזהה בדורנו דווקא נטייה שלא לנסות ליצור הרמוניה בכל ממדי החיים, ליישר הדורים ולמצוא איזו תשובה כוללת, להיות במצב מנוחה שפרויד כינה "אנסתאזיס" – אלא לחיות מתוך הכרה בפערים ובסתירות ובשוני שבין רצוי למצוי, ודווקא מתוכה לצמוח. "נשיאת קונפליקט" זו היא אחד משלושה "יסודות לשפה דתית חדשה" שהמחבר מפרט באחרית ספרו.

עוד ב'השילוח'

יחידים בדורם
אוטונומיה לשונית ולא שפה רשמית
חינוך: לשחרר את האתוס

ביקורת

קרא עוד

קלאסיקה עברית

קרא עוד

ביטחון ואסטרטגיה

קרא עוד

כלכלה וחברה

קרא עוד

חוק ומשפט

קרא עוד

ציונות והיסטוריה

קרא עוד
רכישת מנוי arrow

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *