The Lean Startup המהדורה העברית \ אריק רייס, מאנגלית: גרשון גירון

כריכת הספר the lean startup

The Lean Startup המהדורה העברית

אריק רייס

מאנגלית: גרשון גירון

הספרייה העסקית, סלע מאיר, 2021 | 316 עמ'

בהשתהות-מה מגיע לאומת הסטארט-אפ אחד מספרי הניהול והיזמות הטכנולוגית המדוברים ביותר בעשור האחרון. הבסיס לתפיסת הסטארט-אפ הרזה הוא רעיון "הלמידה המתוקפת" – שעל פיו האתגר המרכזי של היזם הוא לפתח ולקדם את המוצר במידה המזערית המאפשרת לברר במרב המהירות אם הנחות הבסיס שלו נכונות או לא. מובן שתפיסת היעילות בעבודה משתנה כך לחלוטין: במקום לבחון יעילות כהשלמת משימות מוגדרות מראש בדרך לפיתוח המוצר, ייצורו ושיווקו, אמת המידה היא השלמת הפעולות הגורמות לנו ללמוד באופן הכי מדויק אם אנחנו בכלל בכיוון.

אנקדוטות רבות מסבירות בספר את עקרונותיו של אריק רייס, יזם סטארט-אפ מצליח בעצמו. למשל, כדי להסביר כמה חשוב לבחון את ההנחות המוקדמות כמה שיותר מהר מביא רייס את סיפורה של IMVP שייסד עם כמה שותפים. החברה נוסדה במקור כחברת מסרים מיידיים המשלבת עולמות וירטואליים ואוואטריים. ב-2004, עת נוסדה החברה, שלטו בְּשוק המסרים המיידים כשלוש חברות גדולות, וההנחה הייתה שאי אפשר לחדור לשוק זה בממדים רציניים. לפיכך, כל המאמצים הושקעו בבניית תוסף שיתאים לחברות הקיימות ויתלבש על הפלטפורמה שלהן. כך המשתמשים יוכלו להמשיך לדבר עם חבריהם – אך באופן יצירתי ומעניין יותר, באמצעות אוואטרים פרי דמיונם ובמרחבים וירטואליים מלהיבים. שישה חודשים שלמים הושקעו בפיתוח ובהחלטה על התכונות ההכרחיות למוצר; אך כשהושק לבסוף, כמעט אף אחד לא השתמש בו.

כשפנו היזמים ללקוחות פוטנציאליים והזמינו אותם להשתמש במוצר, התברר שהם לעולם לא ישלחו לחבריהם קישור הצטרפות, משום שגם אם הם בעצמם נהנו, הם פשוט לא בטוחים עדיין שזה "מגניב מספיק". כשהכירו חבר חדש, וגילו שאין בתוכנה הזאת רשימת חברים קיימת, אלא שעליהם להוסיף אותו לרשימת החברים בתוכנה המרכזית שבה הם כבר משתמשים, הם היו המומים. החברה לא אפשרה רשימת חברים מתוך מחשבה שאף אחד לא ירצה להצטרף לעוד תוכנת מסרים מיידים ולכן עדיף "להתלבש" על הקיימות. "יש לכם מושג בכמה תוכנות מסרים אני כבר משתמש?", שאל הלקוח הפוטנציאלי. "שמונה!". רק לאחר חצי שנה של עבודה מאומצת ועוד כמה חודשים לאחר ההשקה, הבינה החברה שהמודל המחשבתי שלה היה מיושן ושלמשתמשים אין כל בעיה להצטרף לעוד ועוד תוכנות מסרים מיידיים. מה שהם חיפשו היה תוכנה כזו שתעניק להם חוויה ייחודית.

המטרה של הסטארט-אפ הרזה היא להפוך תובנות אלו לתהליך מודע, מסודר וקצר ככל הניתן.

תרגומו לעברית של ספר יזמות וניהול שיצא לאור כבר לפני עשור עשוי לעורר תהיות באשר לעדכניותו; על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בספר בתחום תזזיתי כל כך כסטארט-אפ. הספר המקדם את מודל הסטארט אפ הרזה זכה אומנם להצלחה מסחררת ברחבי העולם, אך השאלה האם מדובר בחדשות ישנות נותרת בעינה.

ובכן, בעיניי, הספר אכן היה ראוי לתרגום וזאת מכמה סיבות. ראשית, החדשות ה"ישנות" הללו עדיין עובדות וזוכות ליחס רציני בקרב יזמים צעירים ואף חברות מבוססות. שנית, יש הבדל בין סיסמאות על סטארט-אפ רזה לבין ספר שלם שמסביר את העקרונות באופן מסודר. הספר יסייע למי שמעוניין להעמיק ולהטמיע תפיסת ניהול שונה זו, גם אם הוא מכיר אותה באופן כללי.

שלישית וחשוב מכול, הספר יכול לעניין לא רק יזמי סטארט-אפ. שכן עקרונותיו נכונים לכל אדם המנסה לייצר ערך בתנאים של חוסר-ודאות קיצוני – ובישראל, חוסר-ודאות קיצוני הוא מצב העניינים הרגיל. מדובר בדרך הסתכלות שונה על העולם, שבה עיקר המאמץ הוא ללמוד מהר ככל האפשר עד כמה הנחות היסוד שלנו נכונות, ולאמץ דרך מחושבת לקבלת החלטה על שינויי כיוון ניכרים מבלי לוותר על החזון. גישה זו עשויה להיות בעלת ערך גם לתחומים שכלל אינם טכנולוגיים, ואולי אפילו כאלו שאינם כוללים תמורה כספית. למשל, בחינוך ילדים, אם נחליף את התמורה הכספית בשווה-ערך של הזמן (שהוא המשאב העיקרי שיש לילדים בשפע) שהם מוכנים להשקיע בערך שאנו מעוניינים "למכור" להם, כמובן בהתבסס על חזון גדול יותר, אולי נצליח לגלות מהר יותר את הדרך הנכונה להגיע לליבם.

עוד ב'השילוח'

נורמת הזכויות – וזכות הנורמה
סוציאליזם יהודי: ניתוח שלאחר המוות
עדה, לא גזע

ביקורת

קרא עוד

קלאסיקה עברית

שאלה לוֹהטה
אליעזר בן-יהודה
קרא עוד
קרא עוד

ביטחון ואסטרטגיה

קרא עוד

כלכלה וחברה

קרא עוד

חוק ומשפט

קרא עוד

ציונות והיסטוריה

קרא עוד
רכישת מנוי arrow

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *